FAQ

Houdt de Opvoedingswinkel mijn gegevens/een dossier bij?
Waarom moet ik gegevens doorgeven bij het maken van een afspraak?
De ondersteuning van de Opvoedingswinkel is vrijwillig en anoniem. Er worden geen dossiers opgemaakt. Bij het maken van een afspraak voor een persoonlijk gesprek, vragen we enkel je voornaam, mailadres en telefoonnummer. Dit zodat we je kunnen bereiken als de afspraak omwille van omstandigheden niet kan doorgaan. Verder hebben wij geen gegevens nodig. Na het gesprek worden deze gegevens verwijderd (tenzij anders overeengekomen in het gesprek).

Moet ik op voorhand een afspraak maken?
De Opvoedingswinkel Noord-Limburg werkt enkel op afspraak. Je kan hiervoor telefonisch of via het contactformulier contact nemen met onze medewerkers. Wekelijks is er op maandagnamiddag van 13u tot 16u telefonische permanentie. Er is dan steeds één van onze medewerkers telefonisch bereikbaar op het nummer 011/ 39 32 72.

Hoe lang moet ik wachten op een afspraak?
Voor algemene informatie over opvoeden en ontwikkeling van kinderen en jongeren kan je in de Opvoedingswinkel terecht via telefoon of mail. We streven ernaar voicemail- of e-mailberichten binnen de 24u te beantwoorden. Wanneer je nood hebt aan een persoonlijk gesprek, proberen wij dit – rekening houdend met jouw en onze agenda – binnen de week te plannen. Een gesprek vindt plaats op een werkdag, eventueel buiten de kantooruren.

Op welke manieren kan een gesprek plaatsvinden?
Een gesprek kan plaatsvinden via de telefoon, via mail, videobellen of face-to-face in je eigen gemeente. Je kiest zelf welk aanbod het beste bij je past!

Wat kost een gesprek met één van de medewerkers van de Opvoedingswinkel?
De ondersteuning van de Opvoedingswinkel is steeds gratis.

Breng ik mijn kind of jongere mee op gesprek?
De Opvoedingswinkel Noord-Limburg is er om opvoedingsverantwoordelijken te ondersteunen in hun rol als opvoeder. Samen denken we na over jouw specifieke gezinssituatie en gaan we op zoek naar antwoorden, een nieuwe aanpak,… op maat. Het is dan ook niet nodig om uw kind of jongere mee te nemen op gesprek. Indien u moeilijkheden ervaart om opvang te regelen, kan het uiteraard wel.

Wat kan ik doen als ik ontevreden ben of klachten heb?
We horen graag wat maakt dat je niet tevreden bent over onze werking. Samen kunnen we hopelijk zoeken naar oplossingen. Je hebt ook het recht om een klacht neer te leggen. Meer informatie over onze klachtenprocedure kan je terugvinden in dit document klachtenprocedure